Orlen kupi lokomotywę wodorową i zasili pociąg Coradia iLint

PKN Orlen kontynuuje swoje zaangażowanie w rozwój technologii wodorowych. Obecnie rozwija partnerstwa z branżą kolejową – z bydgoską Pesą oraz Alstomem.


Spółka planuje zakup lokomotywy manewrowej na wodór, która została zaprezentowana po raz pierwszy na Targach Trako. Po testach zmodernizowana SM42 ma trafić do zakładów w Płocku i obsługiwać tamtejszą bocznicę. To kolejny krok Orlenu we wdrażaniu polityki ograniczania emisyjności. W związku z wdrażaniem postanowień europejskiego Zielonego Ładu Orlen planuje z roku na rok zwiększanie udziałów swojego przewoźnika kolejowego Orlen Koltrans w rynku. Dobowe zapotrzebowanie nowej lokomotywy na wodór to ok. 170 kg i na tyle wystarczy paliwa zgromadzonego w dwóch zbiornikach. PKN Orlen pracuje nad układem tankowania wodoru do tej lokomotywy.


Zgodnie z ustaleniami Orlenu z Alstomem jeśli pierwszy pasażerski pociąg Coradia iLint wejdzie do Polski, spółka zostanie dostawcą wodoru dla pojazdu. Zadaniem Orlenu będzie również stworzenie mobilnej stacji tankowania. Rozwiązaniami bezemisyjnymi zwłaszcza na trasach niezelektryfikowanych zainteresowane jest już kilka polskich samorządów. Sam Alstom zapewnia, że pierwszy pociąg dla Polski wraz dopuszczeniem do ruchu to perspektywa najbliższych 3 lat.