Infrastruktura wodorowa w Polsce – 3 kroki milowe

Wykorzystanie wodoru jako paliwa przyszłości jest możliwe, ale wymaga wielu skoordynowanych działań.

Wielkie zmiany w gospodarce, energetyce czy komunikacji realizują się w dwóch scenariuszach. Mogą być wynikiem ewolucyjnych zmian, na przykład takich jak przechodziły przez lata silniki samochodów benzynowych, mogą też następować skokowo, jak w przypadku zmian w możliwościach telefonów komórkowych po premierze pierwszego smartfona. W budowaniu infrastruktury wodorowej można połączyć oba scenariusze, ale konieczne są przynajmniej 3 kroki, które pozwolą zmienić technologiczną nowinkę w stały element naszej codzienności.

Krok pierwszy to przekonanie miast do rozwoju infrastruktury pozyskiwania i dystrybucji wodoru. Jedynie samorządy, jako gracze rynkowi wagi ciężkiej, są w stanie udźwignąć koszty instalacji i obsługi wodoru, a przy tym mogą na wiele lat rozłożyć ryzyka i koszty takiego przedsięwzięcia. Dzięki ich zaangażowaniu możliwe będzie nie tylko wykorzystanie wodoru w charakterze paliwa – w transporcie miejskim-  ale i zmobilizowanie firm technologicznych do poszukiwania bardziej wydajnych i tańszych rozwiązań.

Krok drugi, to stworzenie sieci stacji tankowania i przesyłania wodorów, która umożliwi wykorzystanie tego nośnika energii w transporcie i przemyśle. Firmy działające w tych branżach zanim zdecydują się na wykorzystanie wodoru, muszą mieć zapewnione nieprzerwane i bezpieczne źródło dostępu do niego. Włączanie kolejnych miast w sieć połączeń, zapewni zwiększenie dostępności i atrakcyjności tej formy zasilania.

Ostatni, krok trzeci, to zejście poziom niżej w dystrybucji wodoru, czyli włączenie do systemu użytkowników indywidualnych. Mogą to być firmy operujące w granicach miast, dostawcy, przewoźnicy oraz floty pojazdów wykorzystywane przez urzędników. Dopiero umożliwienie i popularyzowanie tej formy transportu może na końcu upowszechnić wodór jako paliwo i sprawić, że zainteresują się nim prywatni właściciele aut na skalę powszechną.

W ramach tych „kroków milowych” mogą się pojawić rewolucyjne pomysły i rozwiązania, które popchną do przodu proces modernizacji transportu i przemysłu. Codziennie na świecie pojawiają się nowe przykłady na to, jak można wykorzystać wodór – od zasilania domów pasywnych, przez sprzęt ratownictwa wodnego, skończywszy na hulajnogach elektrycznych. Aby wdrożenie było możliwe potrzebna jest jednak realizacja podstawowych kroków. By koordynować działania prowadzące do rozwoju infrastruktury wodorowej, powstała inicjatywa Wodór2030.pl, zainicjowana przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.