PKP Orlen rozpoczyna przygotowania do budowy pierwszych stacji wodorowych dla autobusów i aut osobowych. Pierwsze tego typu instalacje mają powstać w Poznaniu i Katowicach. W tym roku spółka rozpocznie także budowę hubu wodorowego we Włocławku.
Strategia PK Orlen zakłada rozwój produkcji i dystrybucji paliw alternatywnych. W ramach kompleksowego programu wodorowego spółki powstaną dwa specjalne huby wytwarzania wodoru w Trzebini i we Włocławku. Ten pierwszy ma zostać uruchomiony do końca 2021 roku. Orlen prowadzi w tym momencie rozmowy z samorządami zainteresowanymi zeroemisyjnym transportem. Efektem rozmów będzie powstaje stacji wodorowych w dwóch lokalizacjach – przy ulicy Warszawskiej w Poznaniu i przy ulicy Murckowskiej w Katowicach.
Dla pojazdów transportu publicznego powstanie instalacja ładowania o ciśnieniu 350 barów, które umożliwi uzupełnienie ok. 28 kg paliwa w ciągu 15 minut. Zatankowany pojazd będzie mógł przejechać ok. 400 kilometrów. Przykładowo w Poznaniu będzie mógł pokonać najdłuższą trasę ok. 15 razy. Rozwiązanie to będzie przełomem w dziedzinie ochrony środowiska i ograniczenia emisji. Jeden autobus miejski z silnikiem napędzanym wodorem w okresie 12 lat eksploatacji to aż 800 ton dwutlenku mniej wydalonego do atmosfery niż w przypadku pojazdów z silnikiem diesla.
Dla aut osobowych PKN Orlen wybuduje instalację ładowania o ciśnieniu 700 barów, co pozwoli zatankować samochód w 5 minut. Uzupełnione w tej sposób ponad 5 kilogramów paliwa pozwoli na przebycie trasy nawet 700 kilometrów.