Spółki planują prowadzić wspólne projekty badawczo-rozwojowe nad wodorem oraz wdrażać działania, dzięki którym paliwo zostanie wykorzystane do pojazdów szynowych.
Prezes Zarządu PKN Orlen, Daniel Obajtek zwraca uwagę na znaczenie wdrożenia wodoru jako czystego paliwa alternatywnego. Celem PKN Orlen jest osiągnięcie pozycji regionalnego lidera technologii wodorowych.
Pesa i Orlen już teraz pracują nad prototypem wodorowego pojazdu szynowego, jednak współpraca ma sięgać znacznie szerzej. Niskoemisyjna lokomotywa zostanie zaprezentowana przez Pesę na Targach Trako. Na tory ma trafić w przyszłym roku. Dalsze prace obejmują konstrukcję pojazdu pasażerskiego zasilanego z trakcji i ogniw wodorowych oraz nad pociągami bateryjnymi.
Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN Orlen ds. Operacyjnych podkreśla, że firma widzi duży potencjał wodoryzacji transportu szynowego, a poprzez sformalizowanie partnerstwa podkreśla swoje aspiracje do bycia pionierem w tej dynamicznie rozwijającej się gałęzi gospodarki.