Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia rozważa wdrożenie wodoru

Zarząd GZM dostrzega potencjał technologii wodorowych w tworzeniu nowoczesnej aglomeracji. Reprezentujący Metropolię Kazimierz Karolczak podkreśla, że produkcja paliwa wodorowego może stać się szansą dla polskiej gospodarki.


Podczas dyskusji na Europejskim Kongresie Gospodarczym przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak podkreślał, że zmiana taboru miejskiego na pojazdy z zeroemisyjne zasilaniem wodorowym może przynieść realne korzyści, także w dziedzinie ochrony środowiska.


Według obecnych na kongresie ekspertów wymiana nawet połowy autobusów na pojazdy napędzane wodorem mogłaby się odbyć nawet w ciągu 5 lat. Zmiany znacznie przyspieszyłoby jednak wsparcie samorządów na szczeblu centralnym.


Technologię wodorową można wdrożyć również na kolei. Jest to spora szansa dla Polski, gdyż już dziś w naszym kraju istnieje duża liczba producentów taboru kolejowego i pojazdów komunikacji miejskiej. Przykładowo PESA Bydgoszcz podpisała list intencyjny o realizacji prototypowego projektu lokomotywy wodorowej we współpracy z PKN Orlen. Istniejąca już dziś baza to szansa na stworzenie silnego przemysłu produkcyjnego taboru wodorowego.