Pierwszym krokiem do wdrożenia wodoru jako paliwa dla komunikacji publicznej i transportu prywatnego jest przygotowanie odpowiedniej infrastruktury. Wśród podmiotów intensywnie działających na rzecz promocji technologii wodorowej w Polsce aktywnie działa spółka PKN Orlen.
Obecnie firma ma już podpisane 9 listów intencyjnych na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego, opartego na napędzie wodorowym. Kolejne partnerstwa to tylko kwestia czasu. PKN Orlen tym samym realizuje zapisy strategii ORLEN2030, która zakłada dynamiczny rozwój paliw alternatywnych, a w 2050 roku – osiągnięcie pełnej neutralności emisyjnej.
Spółka podpisała już stosowne porozumienia z Gminą Miasta Piła i Miejskim Zakładem Komunikacji w Pile. Partnerstwo na rzecz rozwoju ekologicznego transportu zbiorowego rozwijane jest również z z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym w Bielsku-Białej. Wcześniej listy intencyjne koncern podpisał z: Gminą Miasto Płock, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie, Gminą Miastem Włocławek, MPK w Poznaniu, MPK w Łodzi i MPK W Olsztynie.
Polskie regulacje prawne sprawiają, że samorządy muszą przestawiać się stopniowo na zeroemisyjny transport. Po fazie testów pierwsze wdrożenia rozpoczną się właśnie w transporcie ciężkim, w tym w pojazdach miejskich.